Nastavitve piškotkov

Od prvih zlogov do govora

Ko se otrok prvič samostojno zaigra z ropotuljico, dviguje glavico, se prekotali – vsaka od teh stvari starše navda s ponosom in srečo. Prvi zlogi in prve besede so eni najbolj pričakovanih napredovanj. Kljub temu, da je otrok rojen s sposobnostjo, da spregovori, bere in piše, je razvoj komunikacijskih sposobnosti močno odvisen od ljubečega odnosa in starševskega truda.

Prva manifestacija sposobnosti govora se pokaže, ko dojenček med drugim in tretjim mesecem začne čebljati. Ko ga dvignete iz postelje, zaslišite »ahhhh« ali »oooh«. Velika možnost je, da boste ta zvok starši avtomatično ponovili za otrokom, ali pa mu odgovorili v malo višji intonaciji. S takšnim odzivom sprožite, da bo dojenček začel brcati, se veseliti in ponavljati zvok, ki ga je napravil. Nujno je, da se mladi starši odzovemo na zvoke, ki jih naredi otrok, saj s tem razvijamo komunikacijo, mu dajemo potrditev. Razvoj jezika je namreč recipročen proces.

Vaše prigovarjanje ponuja veliko več kot le opogumljanje za govor. Predstavlja namreč model zvokov, ki jih otrok registrira v svoj svet. Raziskave opravljene v zadnjih tridesetih letih konsistentno kažejo, da dojenčki v prvih šestih mesecih življenja razlikujejo vse zvoke v vseh jezikih. S časom pa to sposobnost izgubijo in osvojijo le tiste zvoke, ki se v njihovem okolju pojavljajo.

Poimenujte okolico
Tretja ključna komponenta je stimulacija. Vsi otroci čebljajo, tudi tisti, ki se rodijo gluhi. Brez odziva okolja na njihove napore, se njihov trud in vaja prenehajo – ne oblikujejo več kompleksnih pozicij jezika, ustnic in drugih mišic. Brez stimulacije tudi možgani ne dobijo dovolj informacij za razvoj. Pot razvoja jezika tako vodijo predvsem starši. Ti v okolici redno poimenujejo predmete in izkušnje: si žejen, bi VODO?, poglej OČKA je prišel!, POMAHAJMO mu! ... Ob vseh teh besedah otrok doživi in zazna konkretno spremembo, ki jo poveže s poimenovanjem. Odlično je, če otroka, medtem ko mu kažemo predmete, povabimo, da jih tudi začuti z roko (stena, muca, voda ...).

Knjigice in dobre igrače
Ne spreglejte branja knjig, ki je pomembna tehnika, ki otroka oskrbi z dodatno verbalno stimulacijo. Nekateri ljudje menijo, da so dojenčki premajhni, da bi jim brali. Preproste knjige, s slikami in kratkim besedilom so čudovite. Otroci se nanje odzivajo, poslušajo poimenovanja. Ko otrok doseže dve leti je tedenski obisk knjižnice skorajda obvezna dejavnost za vse starše, ki spodbujajo razvoj jezika. Zanimivo je tudi, da otroku pokažemo skupne družinske fotografije ali fotografije predmetov iz njegove okolice ali izleta. Tudi to je ključ k spoznavanju realnega sveta in poimenovanju le-tega.

Igra je ključ do učenja – saj je igra največji del otrokovega življenja. Igrače so pri tem lahko odličen pripomoček, če jih le pravilno izbiramo. V namen razvoja jezika in pravilne komunikacije je Fisher-Price razvil vrsto igrač (glej fotografije). Igra z otrokom je odlična priložnost, da se otroci naučijo tudi glagolov: PRINESI mi tovornjak, boš VOZIL kolo?. Otroci namreč potrebujejo verbalizacijo glagolov tako močno kot samostalnikov – čeprav so prve besede vedno samostalniki.

Ostali članki iz teme otroci

Oct 02, 2017 67

Rožnati oktober

Oktober je mesec roza pentelj, ki simbolizirajo boj proti raku dojk. V tako imenovanem…
Oct 02, 2017 65

Svetovni dan dojenja

V prvem tednu oktobra obeležujemo Svetovni teden dojenja. Povezava mame in otroka pri…
Oct 02, 2017 112

Teden namenjen otrokom

Od danes, 2. oktobra, pa do 8. oktobra, poteka Teden otroka, ki ga pri nas pripravlja…
Sep 29, 2017 358

Kako si poleg majhnega otroka ukrasti nekaj časa samo zase?

Se tudi vi včasih vprašate, kam gre cel dan? Od trenutka, ko se vaš otrok zjutraj zbudi,…
Sep 14, 2017 80

Pomen folne kisline za rojstvo zdravega otroka

Folati in folna kislina so vodotopne oblike vitamina B9. Folati so oblika, prisotna v…